معرفی اجمالی:

شرکت رتبه‌بندی اعتباری GCR در سال 1996 به عنوان بازوی آفریقایی داف و فلپس در بورس اوراق بهادار نیویورک تاسیس شد. از همان ابتدای فعالیت رشد بسیار سریعی به دنبال داشت و توانست خود را به عنوان آژانس رتبه‌بندی پیشرو در آفریقا بنامد و بیشترین رتبه‌بندی را در قاره آفریقا به خود اختصاص داد. GCR از طریق حضور محلی خود در موریس، آفریقای جنوبی، نیجریه، کنیا و زیمبابوه دارای بزرگترین تیم رتبه‌بندی در آفریقا است.

GCR به عنوان یک آژانس رتبه‌بندی در تعدادی از بازارها، از جمله در کنیا با سازمان سرمایه‌های سرمایه‌ای، در نیجریه با کمیسیون بورس و اوراق بهادار، در زیمبابوه با بانک ذخیره زیمبابوه و در موریس با کمیسیون خدمات مالی در تعامل است. GCR همچنین یکی از اعضای بنیانگذار ARC Ratings مستقر در اروپا است که در سازمان اوراق بهادار و بازارهای اروپا ثبت شده است.

شرکت رتبه‌بندی GCR در بسیاری از کشورهای قاره افریقا خدمات رتبه‌بندی ارائه می‌دهد که در ذیل و به تفکیک بخش‌های افریقا، این کشورها مشخص شده‌اند:

آفریقای جنوبی: بوتسوانا، نامیبیا، افریقای جنوبی، سوازیلند آفریقای شرقی: کنیا، ماداگاسکار، مالاوی، مائوریتیس، موزامبیک، روواندا، تانزانیا، اوگاندا، زیمبابوه آفریقای غربی: بورگینافاسو، غنا، توگو، نیجریه آفریقای مرکزی: کامرون آفریقای شمالی: مصر  

چارچوب رتبه‌بندی GCR:

سیستم رتبه‌بندی GCR یک سیستم رتبه بندی اعتباری شفاف، کمی و قابل مقایسه است که برای کلیه رتبه‌بندی‌های شرکتی، نهادها و موسسات مالی، بیمه و بخش دولتی قابل استفاده می‌باشد. GCR برای رتبه‌بندی شرکت‌ها و موسسات مالی چهار آیتم ویژه را در نظر می‌گیرد که عبارتند از: وضعیت محیط کار، مشخصات تجاری، مشخصات مالی و مشخصات مقایسه‌ای. چارچوب جدید رتبه‌بندی GCR بر اساس یک سیستم امتیازدهی عددی، بین 0 (ضعیف‌ترین) تا 40 (قوی‌ترین) است. هرکدام از مولفه‌های ذکر شده دارای چندین زیرمجموعه هستند که مورد بررسی قرار گرفته و در مجموع تمام عوامل و امتیازات هر عامل، رتبه اعتباری یک موسسه را مشخص می‌سازد. اما برای استانداردسازی امتیازات، سیستم رتبه‌بندی شرکت GCR از معادل‌ساز ارزیاب اعتباری استفاده می‌کند که خروجی آن رتبه‌های اعتباری ملی و بین‌المللی به صورت کیفی و با استفاده از حروف انگلیسی است. بنابراین سیستم امتیازدهی GCR در هر دو مقیاس ملی و بین‌المللی معنادار بوده و قابلیت استفاده دارد.

چهارچوب رتبه‌بندی GCR به شکل زیر است:

GCR
GCR
 

امتیازدهی و درجات رتبه‌بندی شرکت GCR:

سیستم رتبه‌بندی استفاده شده در شرکت GCR، همان‌طور که پیش‌تر نیز بیان گردید شامل چهار بخش در مقیاس‌های ملی و بین‌المللی است که عبارتند از: امتیاز کسب شده شرکت یا نهاد مالی، رتبه اعتباری ملی و رتبه اعتباری بین‌المللی که طبق دستورالعمل این شرکت تمامی رتبه‌ها قابلیت تطابق با یکدیگر را خواهند داشت و از این لحاظ سرمایه‌گذاران گزارش کاملی از شرکت‌ها و یا نهادهای موردنظر خود به دست خواهند آورد. در جدول ذیل انواع سطوح رتبه‌بندی و معادل آنها، در گزارشات اعتباری شرکت GCR ذکر گردیده است:

GCR
GCR

آنچه که حائز اهمیت است، این نکته است که رتبه اعتباری در مقیاس ملی به صورت بازه تعریف شده است و رتبه دقیق اعتباری برای هر موسسه یا نهاد مالی براساس درجه ریسک کشوری قابل تعیین است. درجه عدم ریسک کشوری نیز یکی از متغیرهایی است که براساس محیط کار، مشخصات تجاری، مشخصات مالی و مقایسه‌ای در گزارشات اعتباری شرکت GCR وجود دارد و عددی بین صفر تا ده است. هرچه عدد بزرگتر باشد، نشان‌دهنده سطح اعتباری بالاتری در بازه ملی فوق است. به عنوان مثال، اگر موسسه‌ای دارای امتیاز اعتباری 16 باشد، رتبه اعتباری بین‌المللی آن bb تعیین می‌گردد ولی رتبه اعتباری ملی گستره بزرگتری خواهد داشت که از +bbb تا aaa متغیر است و رتبه دقیقی نیست. برای تعیین رتبه دقیق ملی به درجه عدم ریسک کشوری توجه می‌شود که طبق گزارشات شرکت GCR اگر درجه عدم ریسک عددی بین 6 تا 7 باشد آن‌گاه رتبه ملی آن شرکت aaa خواهد بود.

نکته حائز اهمیت دیگر این است که از امتیاز 24 به بعد یعنی از 24 تا 40، رتبه اعتباری ملی در سطح عالی و aaa خواهد بود. در امتیاز اعتباری 40-38، رتبه‌های اعتباری ملی و بین‌المللی کاملاً با یکدیگر برابر بوده و aaa می‌باشد.

روش افشای رتبه اعتباری GCR نیز بدین‌گونه است که تمام امتیازات با انتشار رتبه‌بندی به اطلاع عموم می‌رسد تا کاربر یا سرمایه‌گذار بتواند نقاط قوت و ضعف خاص یک نهاد دارای رتبه‌بندی را تشخیص دهد و آگاهانه تصمیم‌گیری کند. هرچه امتیاز اعلام شده کمتر باشد، ارزیابی ضعیف‌تر خواهد بود.

بیانیه مأموریت و مسئولیت اجتماعی:

بیانیه ماموریت GCR در مورد هر کشوری که در آن حضور دارد، این است که از نظر استقلال، رازداری و تخصص فنی بالاترین استانداردهای رتبه‌بندی بین‌المللی را حفظ کند و یک سرویس اطلاعاتی به سرمایه‌گذاران ارائه دهد که از نظر کیفیت بی‌نظیر باشد؛ به طوری‌که توسعه بازارهای سرمایه محلی را تسهیل کند.

مسئولیت اجتماعی شرکت را می‌توان به عنوان انتظارات اقتصادی، قانونی، اخلاقی و اختیاری که جامعه از سازمان‌ها در یک برهه از زمان مشخص دارد، تعریف کرد. مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت به این معناست که سازمان‌ها علاوه بر مسئولیت‌های خود مسئولیت‌های اخلاقی و خیرخواهانه جهت کسب بازدهی مناسب برای سرمایه گذاران و مطابقت با قانون دارند.

   

سامانه مرآت یکی از جامع ترین مراکز ارائه دهنده خدمات رتبه بندی اعتباری در کشور، به همراه اخبار و مقالات جدید و مهم ایران و جهان در حوزه رتبه بندی اعتباری

رتبه‌بندی ارزشمندترین برندها از نگاه Forbes
بخوانید