معرفی اجمالی

مفهموم اعتبارسنجی بیانگر سنجش اعتبار افراد می‌باشد تا مشخص گردد متقاضیان دریافت تسهیلات به چه میزان می‌توانند تسهیلات دریافت نمایند و از عهده پرداخت چه میزان اقساط ماهانه برمی‌آیند. این اقدام خدمتی است به افراد تا از مسیرهای پر پیچ و خم دریافت تسهیلات و ارائه وثیقه های سنگین رها شوند و همچنین به بانک‌ها و موسسات اعتباری اطمینان لازم برای بازگشت تسهیلات اعطایی به متقاضیان را می‌دهد. سامانه اعتبارسنجی مرآت در حال حاضر بیش از دو سال است که به اعتبارسنجی مشتریان بانک جهت اعطای وام می‌پردازد.

سامانه اعتبارسنجی مرآت، سامانه‌ای است در خدمت متقاضیان حقیقی دریافت تسهیلات که افراد را به صورت غیرحضوری ارزیابی نموده و توان بازپرداخت ماهانه اقساط و ظرفیت بدهی آنها را محاسبه و اعلام می‌نماید. ساماندهی امور تعداد بسیار بالای مخاطبان، با بیشترین سرعت و دقت ممکن، هیچ‌گاه به صورت متمرکز، شدنی نیست. از همین رو، در تمام استان‌های کشور، نمایندگان مرآت مستقر شده‌اند و مدیریت فرآیندهای دریافت، پردازش و ارائه نتایج اعتبارسنجی را بر عهده دارند. پیگیری مسائل ایجاد شده، نظارت بر رویه‌ها و ارائه آموزش‌های لازم توسط نماسندگان مرآت انجام می‌پذیرد. تاکنون بیش از دو میلیون نفر تصویر اعتبار خود را در مرآت دیده‌اند که حاکی از موفقیت سامانه مرآت می‌باشد.

به منظور اعتبارسنجی دقیق متقاضیان، از معیارها و الگوهای گوناگونی متناسب با استانداردهای جهانی استفاده می‌شود. این معیارها شامل مواردی چون: شغل، درآمد، ضرایب پایداری، توان بازپرداخت، عملکرد مالی، استان محل سکونت، رفتار اعتباری و … می‌باشد. در این سیستم برای اولین بار یارانه افراد، به عنوان درامد پایدار محسوب گردیده تا متقاضیان بدین وسیله از امتیاز بیشتری در اعتبارسنجی برخوردار شوند.

 

مزایای استفاده از سامانه مرآت

برخلاف وام‌های مرسوم در نظام بانکی که متقاضیان بر حسب گردش مالی مورد احترام و تفقد قرار می‌گیرند، این سامانه براساس تکریم مشتریان و ارائه ساده و بدون دردسر تسهیلات، مطابق قواعد مشخص و به میزان نمره اعتباری متقاضیان بنیان‌گذاری شده است. مهمترین دستاورد سامانه رضایت متقاضیان می باشد. مزایای این سامانه به شرح زیر می‌باشد:

  • استانداردسازی و هماهنگ سازی فرایند اعتبارسنجی
  • سرعت بالای فرآیند اعتبارسنجی و تعیین ظرفیت بدهی متقاضیان براساس شاخص‌های اعتبارسنجی
  • ارائه سیستم جامع و یکپارچه ثبت بهبوددهنده‌های اعتباری
  • افزایش رضایت متقاضیان با توجه به صرف زمان کوتاه برای اعتبارسنجی
  • محاسبه ریسک اعتباری و پیشنهاد راهکارهای مدیریت آن
  • کاهش چشمگیر میزان معوقات بازپرداخت تسهیلات
  • قابلیت اتکای بالای نتایج اعتبارسنجی با توجه به مستند بودن اطلاعات و مدارک
  • رشد بازار اعضاء در شبکه کارآفرینی اجتماعی
  • پرداخت آسان‌تر و سریع‌تر وام‌های خرد به خانوارها، حذف واسطه‌ها و کمک به بخش‌های حقیقی اقتصاد

 

اعتبارسنجی کارکنان سازمان‌ها؛ خدمت نوین سامانه مرآت

اعتبارسنجی گروهی، به عنوان اقدامی نو، با تأثیرگذاری بالا و تسهیل فرآیند اعتبارسنجی، آغاز شده است و تاکنون بالغ بر 30،000 نفر براساس آن اعتبارسنجی شده‌اند. در این شیوه، سازمان‌ها، اطلاعات افراد خود را به صورت تجمیعی در اختیار سامانه قرار می‌دهند. بر همین اساس، بخش عمده‌ای از اطلاعات وارد سیستم می‌گردد و افراد آن سازمان به هنگام تقاضای اعتبارسنجی با سرعت بالایی موفق به ثبت نام گردیده و اعتبارسنجی خواهند شد.

 

پاسخگویی و پیگیری

به منظور پاسخگویی به سوالات و پیگیری های متقاضیان اعتبارسنجی، بخشی با عنوان «مرکز تماس» شکل گرفته است. این پاسخگویی‌ها در عموم موارد، صرفاً به یک راهنمایی خلاصه نمی‌شود و نیازمند پیگیری‌های متعدد از سوی کارشناسان مرآت است. ماهانه بیش از 6000 تماس در این مرکز پاسخ داده می‌شود. تمامی این تماس ها در سیستم یکپارچه ارتباط با مشتریان ثبت می گردد تا امکان بررسی و ارزیابی گفتگوها وجود داشته باشد. براساس آخرین نظرسنجی ها 80 درصد کاربران رضایت خود را از سامانه بسیار زیاد و زیاد اعلام کرده‌اند.

 

دورنمای مرآت

سامانه اعتبارسنجی مرآت با گذر از مرحله شکل‌گیری و با بهره‌گیری از تجارب پر بار خود، می‌کوشد در مسیر پیش‌رو، ساده سازی مستمر فرآیند ثبت نام و ورود اطلاعات توسط متقاضیان را در دستور کار قرار دهد تا افراد بتوانند به شکلی آسان و با سرعتی فراوان اطلاعات خود را بارگذاری و تقاضای خود را مطرح سازند. توسعه ارائه خدمات اعتبارسنجی به نهادهای دیگر و صدور گواهی اعتبارسنجی از دیگر برنامه های مرآت است. سرلوحه همه تلاش‌های مرآت، عبور از تراز اعتبارسنجی یک میلیون نفر در سال پیش رو است.