اهمیت رتبه اعتباری و اعتبارسنجی:

رتبه اعتباری و اعتبارسنجی هر دو ابزارهای آماری هستند که به منظور تعیین درجه ریسک پرداخت دیون توسط مشتریان حقیقی و حقوقی، در بسیاری از بانک‌ها و سایر نهادهای مالی و اعتباری مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاد از گزارش‌های رتبه‌بندی اعتباری و هم‌چنین اعتبارسنجی، برای بانک‌ها و اکثر نهادهای اعطای اعتبار ضروری و یاری‌رسان است؛ زیرا که تأثیر پیشینه رفتارهای اعتباری و نیز ویژگی‌های طیف گسترده متقاضیان بر میزان ریسک اعتباری را مشخص می‌نمایند.

امروزه از خدمات اعتبارسنجی در بسیاری از کشورهای دنیا به طور گسترده به منظور ارزیابی مشتریان استفاده می‌گردد و اخیراً اعتبارسنجی در ایران نیز به مقوله مهمی هم برای اشخاص حقیقی و هم حقوقی تبدیل شده است. گزارش اعتبارسنجی به افراد کمک می‌کند تا بتوانند در خرید از فروشگاه‌ها از چک استفاده کنند، از خدمات بانک‌ها شامل وام و کارت‌های اعتباری بهره‌مند گردند و یا برای شرکت‌ها و بنگاه‌های تولیدی، خدماتی و صنعتی خود سرمایه لازم را تأمین نمایند. بنابراین کسب نمره و رتبه بالا برای متقاضیان بسیار حائز اهمیت است و در صورت عدم کسب امتیازات کافی، ممکن است با چالش‌ها و مشکلات متعددی روبه‌رو شوند و اگر شخصی نمره یا رتبه اعتباری ضعیفی داشته باشد، هنگام درخواست تسهیلات، ممکن است تسهیلات‌دهندگان درخواست شخص را رد نکنند ولیکن وام با مبلغ کمتر و بهره بیشتر به ایشان تعلق خواهد گرفت.

راه‌های بهبود رتبه اعتباری:

بنابراین با توجه به مطالب بالا و ضرورت کسب نمره حداکثری در انواع گزارش‌های اعتباری و اعتبارسنجی، در ادامه به اختصار راهکارهایی برای بهبود رتبه اعتباری و نمره اعتبارسنجی ذکر می‌گردد:

  • از درخواست و استفاده از انواع مختلف تسهیلات ارائه شده توسط بانک‌های متعدد به صورت همزمان، حدالامکان اجتناب گردد.
  • صورت حساب اقساط بسیار مهم است و نباید نادیده انگاشته شود. بنابراین اگر زمان پرداخت اقساط وام رسیده است، باید از مسئول وام‌دهنده خود درخواست نمایید که شرایط و نحوه بازپرداخت اقساط را توضیح دهد.
  • از استفاده از کارت‌های اعتباری و یا افتتاح حساب در برخی از بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری که ناشناخته هستند اجتناب کنید زیرا ممکن است دریافت تسهیلات از این دسته از موسسات رتبه اعتباری را منفی نماید.
  • با توجه به حد توان مالی خود تسهیلات اعتباری دریافت نمایید و پرداخت اقساط بیش از حد توان خود را نپذیرید.
  • اگر ضامن تسهیلات شخص دیگری هستید، قبل از ضمانت، شناخت کافی از وی و توان مالی او کسب کنید زیرا عدم پرداخت اقساط از سوی فردی که شما ضامن او شده‌اید، در شناسنامه اعتباری شما نمره منفی در پی خواهد داشت.
  • بدهی‌های اقساط تسهیلات خود را تا آنجا که می‌توانید بپردازید.