معرفی اجمالی

میزانتو در زبان فرانسوی به معنای “امتیازگذاری” است. میزانتو سامانه اعتبارسنجی است که در تارنمای بانک سامان ارائه گردیده است و دریافت امتیاز اعتباری اشخاص حقیقی و قوقی از طریق این سامانه امکان‌پذیر می‌باشد.

 

خدمات میزانتو

خدماتی که از طریق این سامانه ارائه می‌گردد طیف گسترده‌ای را شامل می‌شود که به شرح ذیل می‌باشد:

  • دریافت گزارش اعتبارسنجی
  • ارسال گزارش اعتبارسنجی به شرکت‌ها
  • دریافت دوره‌ای گزارش اعتبارسنجی
  • مشاهده گزارش اعتبارسنجی سایر افراد
  • دریافت اخبار فروش اعتباری شرکت‌ها
  • ارسال گزارش اعتبارسنجی به تلفن همراه

 

کاربران میزانتو

سامانه اعتبارسنجی میزانتو به اشخاص کمک می‌کند تا پیش از انجام معامله، از سابقه مالی یکدیگر مطلع شوند و با اطلاعات بیتری نسبت به خرید و فروش اعتباری تصمیم‌گیری نمایند. کاربران میزانتو در هنگام ثبت درخواست اعتبارسنجی در حساب کاربری خود، دریافت‌کنندگان گزارش اعتباری را مشخص می‌کنند. دریافت‌کنندگان می‌توانند از شرکت‌های موجود در لیست یا سایرین باشند. شرکت‌های موجود در لیست که از مشتریان سامانه‌های اعتبارسنجی هستند، توسط تیم پشتیبانی به‌روز می‌شوند.

 

مراحل ثبت درخواست اعتبارسنجی

  • عضویت و ورود به سامانه با استفاده از کدملی، تاریخ تولد و شماره موبایل
  • ثبت درخواست اعتبارسنجی
  • انتخاب دریافت‌کنندگان گزارش اعتبارسنجی اعم از شرکت‌ها یا افراد (در صورت تمایل)
  • تکمیل فرآیند پرداخت
  • مشاهده گزارش اعتبارسنجی توسط متقاضی، شرکت گیرنده و افراد از طریق موبایل

 

نحوه دریافت گزارش اشخاص دیگر

چنانچه شخص بخواهد گزارش اعتبارسنجی خود را از طریق شماره موبایل برای شما ارسال کند، یک کد اختصاصی به شماره موبایل شما پیامک می‌شود. سپس شما می‌توانید پس از وارد شدن به حساب کاربری خود در سامانه اعتبارسنجی میزانتو، در صفحه ابتدایی وارد بخش “دریافت اعتبارسنجی شخص دیگر” شوید و با وارد کردن کد ملی شخصی اعتبارسنجی شونده و کد اختصاصی پیامک شده، گزارش اعتبارسنجی شخص موردنظر را مشاهده نمایید. لازم به ذکر است کد اختصاصی پیامک شده برای مدت 72 ساعت و صرفاً توسط گیرنده پیامک قابل استفاده است.

 

منظور از امتیاز اعتباری و گزارش اعتبارسنجی چیست؟

امتیاز اعتباری اعلام شده از سوی سامانه میزانتو عددی بین صفر تا هزار است که هرچه به هزار نزدیک‌تر باشد، بیانگر خوش‌حساب‌تر بودن فرد است. منظور از خوش‌حساب بودن، بازپرداخت به موقع تسهیلات دریافتی و عدم داشتن چک برگشتی رفع سوء اثر نشده در زمان اخذ گزارش اعتبارسنجی است. گزارش اعتبارسنجی در میزانتو شامل دو بخش “مشخصات اعتبارسنجی شونده” و “گزارش اعتبارسنجی” می‌باشد.

در بخش مشخصات اعتبارسنجی شونده، داده‌هایی شامل کد ملی، نام، نام خانوادگی، نام پدر و سن شخص نمایش داده می‌شود. در بخش گزارش اعتبارسنجی، ابتدا خلاصه‌ای از وضعیت اعتباری نشان داده می‌شود سپس در یک جمله میزان ریسک از منظر سوابق مالی و وضعیت خوش‌حساب بودن در بازپرداخت تعهدات بیان می‌شود. در ادامه گزارش، وضعیت اعتباری شخص در سه بخش چک برگشتی، تسهیلات بانکی و سابقه اعتباری ارائه می‌گردد. در پایان گزارش، به منظور ارائه گویاتر از وضعیت اعتبارسنجی شونده، عملکرد او از لحاظ چک برگشتی و تسهیلات در نمودارهای دایره‌ای گزارش می‌شود.

 

شرکت‌ها در میزانتو

از آن جایی که گزارش اعتبارسنجی، یک ابزار مفید برای مدیریت ریسک کسب و کارها است؛ لذا تمامی کسب وکارهایی که به صورت غیرنقد محصولات یا خدمات خود را ارائه می‌ دهند، می ‌توانند با استفاده از میزانتو از گذشته اعتباری مشتریان خود باخبر شده و با اطمینان بیشتری با آنها وارد معلامله شوند. به عنوان نمونه از کسب وکارهایی که بیشترین بهره را از میزانتو می‌برند، می‌توان به حوزه‌های فروش خودرو، لوازم خانگی، بانکی، بیمه‌‌ای، دارویی، لیزینگ‌‌ها و صندوق‌‌ها اشاره کرد. در سامانه اعتبارسنجی میزانتو بخشی به نام شرکت‌های درخواست کننده جهت استفاده از میزانتو اختصاص داده شده است. کاربران در زمان ثبت درخواست اعتبارسنجی می‌توانند شرکت‌های گیرنده نتیجه اعتبارسنجی را انتخاب کنند، در اینصورت این شرکت‌‌ها تنها با داشتن کد ملی اشخاص می‌توانند گزارش‌های اعتبارسنجی را در پنل اختصاصی خود دریافت نمایند.