به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ در حالی که در دومین ماه امسال، بیش از 3 میلیارد و 547 میلیون تراکنش از طریق بیش از 8.6 میلیون کارتخوان فروشگاهی، 156 هزار ابزار موبایلی و 390 هزار ابزار پذیرش اینترنتی انجام شده است، گزارش منتشر شده توسط شاپرک نشان می‌دهد در اردیبهشت ماه 1401، شبکه پرداخت الکترونیک کارتی سه خدمت «خرید کالا و خدمات»، «پرداخت قبض و خرید شارژ» و «مانده‌گیری» را به جامعه ارائه کرده است.

در این میان، بررسی اطلاعات تراکنش شاپرک برای این سه خدمتِ پرداخت الکترونیک نشان می‌دهد در اردیبهشت ماه 88.07 درصد خدمات ارائه شده توسط شاپرک از نوع خدمت «خرید کالا و خدمات» بوده که با توجه به شکل زیر، نسبت به فروردین ماه، این سهم کاهش 0.25 درصدی داشته است. همچنین خدمت «مانده گیری» با 4.80 درصد سهم، کمترین سهم از کل خدمات در بین خدمات ارائه شده را داشته است.

از سوی دیگر، 98.66 درصد مبلغ خدمات ارائه شده در ماه اردیبهشت 1401 مربوط به خدمت «خرید کالا و خدمات» بوده است و خدمت «مانده گیری» نیز به دلیل عدم اثر مالی بر مبلغ تراکنش‌های شبکه پرداخت، سهم مبلغی صفر را دارا بوده است.

برای بررسی تغییرات تعدادی و مبلغی در انواع خدمات به صورت ماهانه، شکل زیر ترسیم شده است. دو شکل دایره‌ای سهم هریک از خدمات از کل و شکل‌های میله‌ای اختلاف سهم خدمات در این دوره یک ماهه را نشان می‌دهد.

همان‌طور که ملاحظه می‌شود نسبت به ماه قبل یعنی فروردین 1401، سهم تعدادی خدمات «مانده‌گیری» و «پرداخت قبض و خرید شارژ» از کل تراکنش‌ها با افزایش همراه بوده است. همچنین خدمت «خرید کالا و خدمات» با کاهش مواجه بوده‌اند.

سهم تعدادی تراکنش‌های «خرید کالا و خدمات» نسبت به ماه گذشته، کاهش 0.25 درصدی؛ پرداخت قبض و خرید شارژ، افزایش 0.11 درصدی و سهم تعدادی تراکنش‌های «مانده‌گیری» با افزایش 0.14 درصدی مواجه بوده است. سهم مبلغی تراکنش‌های «خرید کالا و خدمات» نیز در اردیبهشت ماه با کاهش 0.06 درصدی همراه بوده است که میزان کاهش یافته به سهم مبلغی تراکنش‌های «پرداخت قبض و خرید شارژ» اضافه شده است.

منبع خبر: ایبنا
پرداخت ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک سپه
بخوانید